zaterdag 3 augustus 2013

"De tand des tijds"voor de Uitdaging

Voor De-Uitdaging was dit kwartaal het thema: "De tand des tijds". Ik had daar eerst niet zoveel inspiratie voor. Zoekend op internet kwam ik een gedichtje tegen waar ik wel iets in zag. Ik heb er een paar coupletten van gebruikt. Geschreven op een zelf geverfde lap. Door dit gedichtje ben ik "op zolder" gaan zoeken en kwam zo het een en ander aan jeugdsentiment tegen.
Een, door mijn moeder, gehaakt kleedje, mijn oude leesplank, het poëzie album van mijn moeder en mijn eerste leesboekje. Alles had de tand des tijds redelijk doorstaan, zelfs het album van mijn moeder, dat toch dateerde uit 1927. Mijn ouderlijk huis bestaat niet meer en daarvoor heb een foto afgedrukt op linnen. Dat heb ik trouwens met de andere dingen ook gedaan want zo kon ik alles intact laten.


afmeting 50 x 50 cm


bladzijde uit het poëzie album van mijn moeder


verweerde luiken


mijn leesplank

Dit is het gedichtje dat ik erop geschreven heb.

De tand des tijds is duidelijk te zien.
De buitenkant is verweerd
door afwisselend zon en regen
en veel meer nog misschien.

Scheef hangen twee luiken,
maar de ramen zijn nog helder.
De deur gaat vriendelijk open
en ik kan het eten ruiken.

Het is geen rijksmonument,
maar dat is het wel voor mij.
Want dat kun je pas begrijpen
als je de geschiedenis kent.

Op de zolder ligt een rijke schat,
vergaard in alle jaren.
De tand des tijds heeft hier
nog nooit invloed op gehad.


Geen opmerkingen: